پایگاه سایبری امام عصر (عج)

۳۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۹:۵۸

بهترین کیست؟


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی همواره در آستانه انتخابات مهم رهنمودهایی را ارائه داده‌اند که مروری بر آن‌ها می‌تواند راهگشای را‌ی‌دهندگان و رای‌گیرندگان و مسوولان برگزاری انتخابات باشد.



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی همواره در آستانه انتخابات مهم رهنمودهایی را ارائه داده‌اند که مروری بر آن‌ها می‌تواند راهگشای را‌ی‌دهندگان و رای‌گیرندگان و مسوولان برگزاری انتخابات باشد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این رهنمودها با سرفصل هایی تحت عنوان بهترین کیست؟ ، مردمی و ساده‏‌زیست، انتخابات، یک حرکت عظیم ملت ایران ، انتخابات و عناصر فعال انتخاباتی ، از دشمن انتظاری جز دشمنی نیست، انتخابات در دوره‏‌های گذشته سالم بوده است، انتخابات یک حرکت نمایشی نیست، انتخابات ابزاری برای قدرت‏طلبی نیست و ... قابل توجه است.


بهترین کیست؟



مردم سعی کنند صالح‏‌ترین را انتخاب کنند. آن کسانی که نامزد ریاست جمهوری می‌شوند و در شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را اعلام می‌کند، این‌ها همه‏‌شان صالحند. اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح‏‌ترین را پیدا کنید. این جا جایی نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.

بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏‌گونه نظری ابراز نمی‌کنم؛ اما شاخص‌هایی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگری خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگری و تجمل‏‌پرستی است؛ فلان مسوول اگر اهل تجمل و اشرافیگری باشد، مردم را به سمت اشرافیگری و به سمت اسراف سوق خواهد داد ...



مردمی و ساده‏‌زیست



یکی از اساسی‏‌ترین کارها برای این‌که ما جلوی اسراف را بگیریم این است که مسوولین کشور، خودشان، کسان‌شان، نزدیکان‌شان و وابستگان‌شان، اهل اسراف و اهل اشرافیگری نباشند. چطور می‌توانیم اگر خودمان اهل اسراف باشیم، به مردم بگوییم اسراف نکنید؛ «أ تأمرون النّاس بالبرّ و تنسون انفسکم»؛ «یا أیّها الّذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون. کبر مقتا عند اللَّه ان تقولوا ما لا تفعلون». اولین کار این است که ما مسوولین کشور را، افرادی انتخاب کنیم که مردمی باشند، ساده‏‌زیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمی است. آگاهانه بگردید؛ برسید؛ و به آن‌چه که رسیدید و تشخیص دادید، با قصد قربت اقدام کنید؛ با قصد قربت پای صندوق انتخابات بروید و خدای متعال اجر خواهد داد.



انتخابات، یک حرکت عظیم ملت ایران



یک جمله در باب انتخابات عرض کنیم که همین دو سه روز آینده است. این انتخابات بسیار مهم است. در دور اول انتخابات، ملت ایران حقیقتا یک حرکت عظیم انجام داد. تبلیغات کردند، دنیا را به جنجال کشاندند، شاید بتوانند یک جوری انتخابات را بی‌رونق کنند، شاید بتوانند ملت ایران را از پای صندوق‌ها دور کنند؛ نتیجه این شد که ملت ایران با انگیزه‌تر و با جدیت بیشتر وارد میدان شد. خیلی اثر می‌کند این حضور مردمی در شکوه بخشیدن به چهره‌ ملت شجاع و رشید ایران در نظر دیگران.


انتخابات و عناصر فعال انتخاباتی


یک چیز دیگری که این روزها انسان مشاهده می‌کند - که این را هم می‌خواهم بخصوص از نخبگان خواهش کنم که توجه کنند - قضاوت‌های درباره‌ مسائل دولت و کارهای دولت است. البته این از آثار نزدیک شدن به دوره‌ انتخابات است؛ ... خاصیت انتخابات این است که عناصر، فعال می‌شوند؛ حرف می‌زنند. خوب، حرف بزنند. حالا در باب انتخابات حرف‌های گفتنی متعددی هست که ان‌شاءالله در وقت خودش، در فرصت مناسب خودش، آ‌ن‌ها را به ملت عزیزمان عرض خواهیم کرد؛ حالا هنوز زود است. لیکن انسان احساس می‌کند که در بین آن‌چه که امروز گفته می‌شود، بی‌انصافی‌هایی صورت می‌گیرد. اگر کسی برای آینده‌ کشور، برای حل آن‌چه که معضلات کشور می‌نامند، برنامه‌ای دارد، حرفی دارد، آن حرف را بیان کند. اگر چنانچه می‌تواند راه حلی برای مشکلاتی که وجود دارد - حالا مثلا مشکل گرانی یا تورم - پیدا کند، آن راه حل را بگویند. تخریب کردن مسوولین، تخریب کردن دولت، هیچ مصلحت نیست و جزو کارهای صحیح اسلامی نیست. البته در بعضی از جاهای دیگر؛ در بعضی از کشورهای دنیا به نام دمکراسی، به نام آزادی، آبروهایی را از بین می‌برند، اشخاصی را به لجن می‌کشند؛ این‌ها کارهای اسلامی نیست، این‌ها کارهای آن‌هاست؛ مثل خیلی از کارهای دیگرشان. آن‌چه که در زمینه‌ مسائل اقتصادی یا غیر اقتصادی گفته می‌شود، در درجه‌ اول باید در محافل کارشناسی گفته شود، نه در منبرها و تریبون‌های عمومی. انسان گاهی اوقات می‌بیند چیزهایی می‌گویند که بی‌انصافی می‌شود. نباید اخلاق نکوهیده‌ بی‌انصافی در جامعه‌ ما رواج پیدا کند؛ ما نباید دچار بی‌انصافی بشویم؛ بخصوص نخبگان، بخصوص نخبگان، نگاه کنند، منصفانه حرف بزنند. ما عرض کرده‌ایم که تخریب درست نیست. نه آن کسانی که طرفدار یک شخصی یا یک گروهی هستند، نه آن کسانی که مخالف آن شخص یا آن گروه هستند، مقابله‌ آن‌ها با یکدیگر هیچ لزومی ندارد که به صورت تخریب باشد؛ هیچ لازم نیست؛ منطقی حرف بزنند، انتقادی دارند، انتقاد کنند. خدا را شکر می‌کنیم که فضای کشور ما بر اثر نظام اسلامی، فضای آزادی است؛ فضای بازی است؛ مردم فرصت دارند، می‌توانند حرف‌شان را بزنند، نخبگان هم می‌توانند حرف بزنند. مردم هم استماع می‌کنند، می‌شنوند و حرف‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و آن‌چه که به نظرشان حق است، می‌پذیرند و قبول می‌کنند.


عناصر فعال انتخاباتی مراقب باشند


... این مسائل انتخاباتی خیلی مهم است و اهمیتش در نزدیک انتخابات، از جهت حضور در عرصه‌ انتخابات است؛ اما اهمیت امروزش از جهت مشغول کردن افراد به یکدیگر، گلاویز شدن با هم، بدگویی کردن از همدیگر و منصرف کردن ذهن‌ها از مسائل اصلی است. مراقب باشید.


از دشمن انتظاری جز دشمنی نیست





یکی از دشمنی‏‌ها همین است که این پدیده‏ باارزشِ تأثیر حضور مردم و نقش‏‌آفرینی مردم در اداره‏ کشور و مدیریت کشور را در تبلیغات خودشان نفی کنند یا ندیده بگیرند یا انکار کنند. بارها و بارها در اظهارات صریح‌شان، در اظهارات کنایه‏‌آمیزشان، در انتخابات کشورمان خدشه کردند. نه؛ انتخابات کشور ما از انتخابات اکثر این کشورهای مدعی دمکراسی، هم آزادتر است، هم پرشورتر است، هم انگیزه‏ی مردم در این انتخابات بیشتر است. انتخابات پرشور، انتخابات خوب، سالم. دشمن خدشه می‌کند. از دشمن انتظاری هم جز دشمنی نیست؛ چه انتظاری هست؟ بی‏‌توقعی از دوستان است. بی‏‌توقعی از کسانی است که جزو این ملتند؛ واقعیات را دارند می‏‌بینند؛ می‏‌بینند که این انتخابات چگونه سالم و متقن انجام میگیرد، در عین حال، همان حرفی را که دشمن می‌زند، این‌ها هم می‌زنند! من انتظارم این است: کسانی که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آن‌ها توجه کنند، این‌ها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیر سؤال نبرند. مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ می‌گویند؟ چرا بی‏‌انصافی می‌کنند؟ چرا خلاف واقع می‌گویند؟ چرا این همه زحماتی را که این ملت و مسوولین در طول این سال‌های متمادی متحمل شدند، ندیده می‌گیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسی می‌کنند؟


انتخابات در دوره‌‏های گذشته سالم بوده





انتخابات در دوره‏‌های گذشته سالم بوده. در مواردی که شبهاتی پیش می‏‌آمد، ما فرستادیم تحقیق کردند، دنبال کردند. در یکی از مجالس گذشته شایعاتی پیدا شد، بعضی‏‌ها دلائلی آوردند، حرف‌هایی زدند که انتخابات ناسالم است؛ توقع داشتند که در برخی از شهرهای مهم از جمله تهران، انتخابات ابطال شود. ما افراد وارد و مطلعی را فرستادیم تحقیق کردند، مطالعه کردند؛ دیدند نه، خدشه در انتخابات نیست. در بین هزارها صندوق ممکن است در دو تا، پنج تا صندوق خدشه‏‌هایی به وجود بیاید. این، انتخابات را خراب نمی‌کند. این هم مال بعضی از اوقات بوده است. گاهی یک گروهی، یک جناحی - از این جناح‌های معمولی کشور که شماها این جناح‏‌بندی‏‌ها را می‌شناسید - که بر سر کار بودند، نتیجه‏ انتخابات به ضرر آن‌ها و به نفع جناح مقابل شده؛ مکرر این اتفاق افتاده. چطور این انتخابات را کسی ممکن است زیر سؤال ببرد؟ ... خوب، اگر آماده‏اید، پس ان‏‌شاءالله در انتخابات همه شرکت کنید؛ همه‏ ملت ایران به کوری چشم دشمنان در انتخابات آینده هم با شور، با علاقه، با صمیمیت پای صندوق‌های رأی می‏‌آیند و انتخاباتی خواهند آفرید که دشمنان را خشمگین و عصبانی کند.



انتخابات یک حرکت نمایشی نیست





موضوع دیگر در زمینه‏ مسائل داخلی کشور، مساله‏ انتخاباتی است که ما در پیش داریم؛ که یک اشاره‏‌ای هم به آن مساله بکنم. البته تا انتخابات وقت هست؛ اگر عمری بود، عرایضی را که لازم بدانم، با مردم عزیزمان در میان می‌گذارم - دیر نیست - لیکن چند نکته را عرض می‌کنم: اولاً انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‏ نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‏‌ها، انتخابات است. مردم‏سالاری دینی با حرف نمی‌شود؛ مردم‏‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‏ مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‏‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است. این‌که شما توانسته‏‌اید در طول این سی سال از نهیب ابرقدرت‌ها نترسید، این‌که ابرقدرت‌ها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربه‏ اساسی به شما بزنند، این‌که جوانان کشور در ورود به میدا‌ن‌های گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان می‌دهند، ناشی از مردم‏سالاری دینی است؛ این را باید خیلی قدر بدانیم. انتخابات سرمایه‏‌گذاری عظیم ملت ایران است؛ مثل این‌که شما سرمایه‏ سنگین و عظیمی را در بانک می‌گذارید، بانک با آن کار می‌کند و شما از سودش استفاده می‌کنید؛ انتخابات یک چنین چیزی است. ملت ایران سرمایه‏‌گذاری عظیمی را می‌کند، سپرده‏‌گذاری بزرگی را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آراء یکایک شما مردم سهمی است از همان سرمایه‏‌گذاری و سپرده‏‌گذاری. هر رأیی که شما در صندوق می‏‌اندازید، مثل این است که یک بخشی از پول آن سپرده را دارید تأمین می‌کنید. یک رأی هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد؛ انتخابات این است. بنده همواره در درجه‏ اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است. این، تصدیق و تأیید و مستحکم کردن نظام جمهوری اسلامی است. مساله فقط یک مساله‏ سیاسی و فردی و اخلاقیِ محض نیست؛ یک مساله‏ همه‏‌جانبه است. انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد؛ به خصوص انتخابات ریاست جمهوری که سپردن قوه‏ اجراییه‏ کشور به دست یک نفر و یک مجموعه است که کشور را برای مدت چند سال اداره کنند؛ این‌قدر انتخابات اهمیت دارد.



انتخابات ابزاری برای قدرت‏طلبی نیست


یک مطلب هم خطاب به نامزدهای محترمی که یا تا حالا اعلام حضور کرده‏‌اند یا بعد از این اعلام حضور خواهند کرد، عرض بکنم. کسانی که برای انتخابات خود را نامزد می‌کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‏‌ای است برای بالا بردن توان کشور، برای آبرومند کردن ملت؛ انتخابات فقط ابزاری برای قدرت‏‌طلبی نیست. اگر بناست این انتخابات برای اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستی به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهارات‌شان و در حضورشان رعایت کنند. مبادا نامزدها در اثنای فعالیت‌های انتخاباتیِ خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند. رقابت‌ها را منصفانه کنند، حرف‌ها را منصفانه کنند، از جاده‏ انصاف خارج نشوند. خوب، به طور طبیعی هر نامزدی حرفی دارد و حرف مقابل خود را رد می‌کند؛ این رد و ایراد فی نفسه اشکالی ندارد؛ اما مشروط بر این‌که تویش بی‏‌انصافی نباشد، کتمان حقیقت نباشد. میدان برای همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه کنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جوری که فهمیدند، تشخیص دادند، هشیاری آن‌ها به آن‌ها کمک کرد، ان‏‌شاءاللَّه همان جور عمل خواهند کرد.


سفارش به مسوولین انتخابات



من به مسوولین انتخابات هم سفارش و تأکید می‌کنم؛ به طور حتم بایستی انتخابات را جوری برگزار کنند که پرشور باشد؛ دست همه‏ نامزدها باز باشد؛ مردم آزادانه بتوانند انتخاب کنند و انتخابات، سالم و با امانت کامل ان‏‌شاءاللَّه انجام بگیرد و انجام خواهد گرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۳۱
اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی